onsdag 2 juni 2010

Vårrusigare

Det var med en i sanning stor anspänning jag begav mig till Vårrusevenemanget vid universitetet. Det finns de som har en identitet som "löpare" och på andra ytterkantet finns de som har en identitet som "ickelöpare". Jag har så länge jag kan minnas tillhört den senare kategorin.

Om man är rädd för att göra bort sig kan ett sätt att skydda sig vara att förlöjliga det man är rädd för. Och tro mig, jag har förlöjligat. Förkastat. Och förtalat i största allmänhet. Tråkigt och töntigt och sjävplågeri och bara helt enkelt sååå jäkla tamt att springa vårruset. Röra på sig. Motionera.

Tävla.

Om man tävlar kan man förlora, nämligen. Och om man ställer upp i en springtävling så lär man bli omsprungen av en hel drös folk. Om man nu inte är den elitsprinter som vinner hela tävlingen. Så jag har inte tävlat.

Och jag har på allvar trott att om man inte tävlar så är man ingen tävlingsmänniska. HA! säger jag. Så jävla fel.

Jag är ju verkligen en utpräglad tävlingsmänniska. Och jag hatar att förlora. Så då har jag bara tävlat inom de områden där jag har goda chanser att vinna. Bli bäst.

Men nu är det slut på dumheterna. Nu har jag kammat mig. Fått ordning på torpet och prioriteringarna så att säga. Bestämt mig för att möta mina rädslor och bli av med de mest besvärande försvaren.

Så när kära vännen frågade om jag ville vara med mötte jag min rädsla och sa ja. Dock under förevändningen att jag ju kan lufsa, för det lovade vännen att jag kunde få göra. Tanken på mig själv lufsandes, fick mig att våga. Det är ju inte svårt att lufsa fem kilometer. Inte alls.

Men så hände det sig, att när jag föreställde mig själv lufsandes började jag tävla med mig själv liksom lite successivt. Först gick jag om mig själv snabbt i tanken. Blev sur på mitt eget lufs, så att säga. Och sedan småsprang jag om mig själv när jag gick snabbt. Och tillslut såg jag mig själv komma in i något slags flow och jogga rytmiskt ganska långa sträckor. Typ sexton minuter eller så.

Och kan ni tänka er? Jag sprang faktiskt tre kilometer i streck. Tre kilometer bara tuffade jag på! Så blev jag trött och hjärnan började bråka med mig om att jag ju likt en humla som egentligen inte skulle kunna flyga (jag vet att det där är ren bullshit men ni fattar liknelsen) egentligen inte kan springa. Och då kunde jag ju inte det heller. Hjärnans makt är väldigt stor. Så då gick jag i en kilometer i snabb takt. Och sista kilometern sprang jag. Så fyra kilometer sprang jag idag och det är mer än jag någonsin sprungit i hela mitt trettiosexåriga liv. Trettiosex var också de minutrar det tog för mig att springa. En högst medioker tid för mänskligheten - ett världsrekord för mig.

Så när jag passerade mållinjen började jag gråta. Det blev så stort. Så fantastiskt symboliskt och det bara brast för mig. Att jag kommit så långt, både bokstavligt och bildligt. Det är stort. Fyra kilometer. Det tål att gråtas åt.

13 kommentarer:

RosaMilton sa...

Men du, det är en framgångssaga! Bra jobbat! Nu är du löpare!

Barbamamma sa...

Grattis. Förstår så väl.

Maja Gräddnos sa...

Och nu gråter jag.

Jag skulle vilja blogga om detta någon gång. Blogga om vad kroppen kan göra när man samarbetar med den. När man gillar den trots misshandlade tånaglar och hänginga tuttar. När man med ömhet tittar på sin kropp och samarbetar i tanken och utför. I flow. Var sig det är genom att springa eller utöva pilates eller dansa eller cykla eller boxas.

Fan vad du är bra!!!!!!!!

Salvia sa...

Det bästa med dig är att du vågar öppna upp för att det är STORT. Själv rycker jag lite på axlarna och låtsas att jag inte alls är märkvärdig. Men det är vi ju! Vi utmanade oss själva och vi fullföljde!!

PÖSS!

H@nn@ sa...

Hej.
Har läst nu på din blogg. Du har gjort stora steg i ditt liv. Man blir ännu mer sporrad att kämpa vidare & komma till de målet du kommit. Nu kan du vara stolt över dig själv, en riktigt bra förebild till alla andra som kör Cambridge.

Jag är inne på min andra veckan med Renkur och det går jätte bra. Men alla tappar fokus nån gång. Men då ska jag gå & läsa din blogg, då kan jag lova dig att jag får den inspirationen jag behöver.

Lycka till.
Mvh Hanna

Tudorienne sa...

Stort grattis!

Pia sa...

Grattis! Du är jättefin och jättebäst!

Saring sa...

STORT TACK för alla fina kommentarer!!!

Hanna, så roligt att du blir inspirerad! Jag kommer att följa dina steg framåt. Lycka till!

Isidor sa...

Du är långt bortom bra, och en rolig sak med det här är, att nu när du sett att du kan, då kan du inte bara det du sett, utan du kommer att märka att du kan oändligt mycket mer!!!

För några år sedan sa jag samma sak. Jag KAN inte springa. Inte inte en chans. Det GÅR inte. Jag är inte SKAPT för det.

Nu springer jag flera mil i veckan, och gillar det.

Och du kan också! Men börjar inte där. Fortsätt bara där du är!

DU ÄR SKETANSDJÄVLABRA!!!

Saring sa...

Coolt! Snart kan vi springa i Hagaparken ihop. Eller Djurgårdsrundan.
:-)

Anonym sa...

Helt fantastiskt, nästan så jag själv blir tårögd av att läsa om din framgångs saga!
Har sagt det 100ggr...
duktiga, duktiga du.

Stor kram från mig!

Anonym sa...

Fantastiskt målande inlägg som jag känner igen mig i vart enda ord i. Oj vad jag känner igen mig. jag säger bara: EN BEDRIFT AV GIGANTISKA MÅTT att du klarade det utan att lufsa.

/en som inte heller tänker lufsa Tjejmilen 5 september

Tinselflickan sa...

Du är så jäkla bra Saring. Det var ett fint gråt tycker jag. Fina ögonblick. Känslan av att ha gjort något helt otänkbart och klarat det.