tisdag 30 oktober 2007

Viktinsikt

Jag har bestämt mig. Jag tänker inte köpa någon våg, åtminstone inte nu. Jag vill inte att själva tävlingsmomentet kilojakt skall vara min motivation. Jag vill att mitt bramående skall vara motivationen. Hur kläderna sitter, hur lättare saker blir att göra och hur jag känner mig i kroppen. Jag vill att min egen känsla skall vara det viktiga.

Det blir så lätt en viktfixering, jag vet eftersom jag har gått ned i vikt så många gånger. Och upp. Den här gången vill jag skall vara annorlunda, jag vill bryta mina mönster. Vill inte göra som jag alltid gör eftersom det uppenbarligen inte funkar för mig. Jag vill lita till mig själv, motivationen skall handla om att jag skall må bra. Att jag skall gilla min kropp. Att jag skall gilla hur jag ser mig själv och hur jag blir sedd av andra. Därför - ingen våg.
Åtminstone inte nu. Ändrar jag mig så är det inte så svårt att ordna, men jag tror inte att jag kommer att göra det.

Det här skall hålla.

Dag 2

Frukost
Grov macka med créme bonjour light, rökt skinka och tomat m salladskrydda
Ett glas multivitaminjuice

Mellanmål
Frukt

Lunch
Halva tallriken råkost och lite keso
Bulgursallad med rostbiff och lättdressing
Vatten

Mellanmål
Frukt
Te

Middag
Fläskkotlett med ananans, stekta champinjoner och matlagningsgrädde
Kokt potatis
Minimjölk

Dagens duktighetsbonus:
Jag tog trappen även idag och använde mig av profylaxandning när det blev tungt. Det gick mycket lättare idag. Jag dog faktiskt inte nästan. Även om det var jobbigt.

3 kommentarer:

Isidor sa...

Jag gillar vågen för att det är en så tydlig feedback på ifall man gör rätt eller fel, men samtidigt är det ju fel att jaga kilon och inte välmående.

Du är iallafall fortfarande kalasduktig!

Anna sa...

Käraste vännen, du är så jäkla underbar och bra och jätteduktig! Och snygg. Med eller utan kilon, precis hur du vill.

Här kommer mitt bästa gå-ner-i-vikt-tips, take it or leave it. Köp en motionscykel och cykla en halvtimme före frukost alla vardagar. Det låter som ett suicide mission men det är faktiskt jätteskönt. Antingen kan man lyssna på böcker eller så kan man tänka alla tankar man inte hinner med under dagen. Och som bonus bränner man fett superbra på fastande mage. Och som extrabonus är det kanongott med frukost sedan.

Jag tycker som Isidor, jag vill gärna ha tydlig feed-back på att jag går ner. Jag brukar gilla måttbandet. Där märks det allra fortast.

KRAM
A - din största supporter

PS Ska träffa Janne imorgon. Vet du hur bra det har varit för mig att prata lite med honom? Ja, det vet du ju förstås, mycket bättre än vad jag visste. Vad hade jag gjort utan dig?! TACK pussgurka!

M sa...

Men HEJA Saring.
Du är skitbra. Det du tänker är så rätt - att det ska vara för din skull, på ditt sätt osv.

Kramen