tisdag 2 september 2008

Vikt-ig påminnelse.

Jag vägde mig på fel våg i Warzsawa och lurades att tro att jag gått ner mer än vad jag gjort. Nu, fem dagar senare har jag fått revidera och redigera - och när jag nu tittar på min vikt-ticker, känns det således som om jag gått upp 3 hg. När jag förmodligen har fortsatt att gå ner, om än långsammare än i starten.

Jag har så lätt att misströsta. Det är synd eftersom detta misströstande knappast har en boostande effekt på psyket.

Så nu skall jag påminna mig om fakta:

Jag har på fyra veckor gått ner 4,8 kg. Det är nästannästan fem kilo. Det är inte dåligt. Det är bra. Om jag hade gått ner 10 kg på fyra veckor hade det varit dåligt. Inte för att det har varit ett mål, men jag faller så lätt in i bizarra överkrav på mig själv. En gång för länge sedan gick jag ner 25 kg på fyra månader och det var på inga vis sunt eller bra. Även om alla berömde mig och tyckte att jag var duktig. Duktig som kräktes kanske. Jag blev nästan sjuk av det. Idag är jag inte alls på väg att bli sjuk, jag är på väg att bli starkare och friskare än på väldigt länge. Och det måste få lov att ta tid.

Fem kilo på fyra veckor är faktiskt en ganska snabb viktnedgång. Snabbare än så skall det helst inte gå. 0,5 - 1 kg i veckan är vad jag skall sikta på. Inte mer. Inte mindre.

Jag är bra. Jag sköter mig. Minns det nu!!! Var stolt! Var nöjd! Jag är på väg!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som en klockren takt (att gå ner i vikt i alltså) i mina öron! Apropå det där med längd på motionscykelturen; jag cyklar till jobbet, ca 8 km och det tar mig knappt 30 min. Hur långt du hinner på den fiktiva utflykten på cykeln som inte rör sig en millimeter, hur hårt du än trampar, är inte relevant. Det viktiga är ATT du trampar. Och det GÖR DU!! Kram /Emma

Anonym sa...

Du är jätteduktig och du gör mig jätteinspirerad. Är själv på vecka 1 i åtstramningen och är avis så jag blir grön på din viktometer

Saring sa...

Tjohoo! Tack tjejer!!! Och Åsal - du kommer dit :-)

Anonym sa...

Jag undrade lite hur du mådde eftersom det varit lite tyst i den andra bloggen. Men här, här händer det grejer!! :) Fantastiskt! Du är ju helt jätte bäst!

Du ger mig en ordentlig spark i baken. NU måste jag komma igång även med motionen. Inte bara med att tänka på vad jag äter.

En kvällspromenad varje dag räcker inte. Så är det bara.

TACK!

Saring sa...

Äsch, så lite så :-) Löcka te' Tess!

Och välkommen in till mitt alternativa bloggarkyffe!

A N N I K A sa...

Åh, du är kanonduktig! Tänk också på att när du tränar får du mer muskelmassa, som väger mer än fett - men tar mindre plats!

Snart ska jag också komma igång. Måste bara över de här sista superstressveckorna inför kongressen, sen har jag avsatt tid för MIG. :o)

Saring sa...

Jaaaa, Annika! Då kan vi träffas och äta nyttig mat och dricka nyttigt vin :-)

Isidor sa...

Du är inte alls duktig. Du är SKITDUKTIG!

HEJA HEJA!!!

Anonym sa...

Ja du är kanonduktig, det vet jag för det är ingen match att ta tag i sitt ätbeteende och ändra mönster. Väg dig alltid på samma våg, samma tid och gärna naken. För man blir fixerad vid hg när man arbetar med vikten.
Kram och god viktkarma önskar jag dig.
/Mariamamman

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Mitt eget knep är att sätta upp mål som är omöjliga att inte klara.

0,1 kilo i veckan. Och allt du presterar utöver det är bara fantastiskt enastående.

Du är fantastisk och enastående, och du klarar av att inte äta chokladkaka. Det här kommer du att klara!!!!!

aussiekicki sa...

Fina bästa Saring!
Du är som vanligt en inspiration!
Stor kram från Kicki

Anonym sa...

Du är fantastiskt duktig! Eller jag ska nog reviderar det där...du är lagom duktig. Tror att du liksom jag har väldigt lätt för att sätta för höga krav på dig själv om att uppnå lite för svåra mål...att ett mål i sig är att sätta upp realistiska mål. Och det har du - Inte mer än 1 kilo i veckan....det är bra!

jag ska ha dug sominipration....jag hoppas det blir snart