tisdag 18 maj 2010

Nytändning och strategi

Efter beslutet att sluta jaga viktsiffror och istället glädjas åt målvikt och börja träna har jag fått en tydlig nytändning! Plötsligt är de där konstruktiva matvalen inte alls svåra och jag längtar efter min nästa komborunda på 8 km imorgon kväll.

Visst, jag är jätteglad att jag kommit ner under 71 som skall vara min fortsatta maxvikt, men jag känner tydligt att jag vill ha lite marginal. Den där glädjen jag känner över att detta faktiskt inte är annat än "finlir" gör att jag inte ens har bråttom. Det paradoxala är dock att insikten och avslappningen i att "det får ta den tid det tar", gör att jag känner mig mer motiverad än på länge att faktiskt ta hand om mig själv och gå ner ytterligare något kilo.

Andrea undrade vilken matstrategi jag har nu. Hon skrev: Halloj Saring, lite nyfiken på hur du ska göra nu med maten framöver? Räknar du kcal, kör GI eller LCHF? Vad har du för strategi för att inte gå upp?

Och mitt svar måste bli.. ja. Och nej. LCHF är för fett för att jag skall må bra och att helt skippa kolhydrater tror jag helt enkelt inte på för egen del. GI, visst och kalorimedvetenhet; ja men inte så att jag kommer att räkna dagsintag.

Alla år av dieter och kurer gör att jag onekligen skaffat mig en stor kunskap om hur och vad man bör äta för att må bra och hålla vikten, eller gå ner i vikt om det är vad man vill göra. Och egentligen är det ju väldigt enkelt. Summan av det du lassar in får inte överstiga det du gör av med för då går du upp i vikt. Och vill du gå ner, skall du göra av med mer än du lassar in. Oavsett vilken metod man väljer är detta vad det handlar om.

Så. Min strategi:
Röra på mig regelbundet och få in vardagsmotionen på ett naturligt sätt genom att ta trappor och promenera så mycket som möjligt.
Vara medveten om vad jag stoppar in.
Vara uppmärksam på fett och hålla nere på antalet snabba kolhydrater.
Unna mig mer på helgerna och hålla igen i veckorna.
Väga mig en gång i veckan och aldrigaldrig tillåta mig själv att gå över 71 kg.
Gör jag det blir det några dagar med CK och så är jag åter på banan.
Se CK som ett naturligt verktyg att ta till även i vardagen, det vill säga att byta ut en lunch eller frukost mot en shake när jag tycker att det behövs.

Enkelt och lätt att hålla. Ett framgångskoncept, helt enkelt.

1 kommentar:

Maja Gräddnos sa...

Grattis till jeansen. Jag vill se bild!!!

Och du, träningen är inte dum som mål, den heller. Det blir fort kvitto på att man blir mer vältränad. Kanske vikten ligger stilla eftersom man bygger lite mer muskler, men använd måttbandet också. Och man blir så glad av att röra på sig - kroppen är gjord för det.

Hur går det med de fina träningskläderna??

Puss snygging, du är bara bäst!