torsdag 6 maj 2010

Träningsplan

Igår klockan elva genomgick jag ett konditionstest i jobbets nyutrustade träningslokaler. Joråsåatt.

Man kan säga att jag därmed bekänt färg. Jag har allstå suttit med Annika från Feelgood, en för övrigt mycket sympatiskt och liksom.. fräsch person, och gått igenom mina träningsvanor. Eller brist därpå. Och vi har pratat om rimlig målsättning och vi har räjtat min träningsmotivation till åttaochenhalv av tio. Åttaochenhalv blev resultatet igår, eftersom mitt låga träningssjälvförtroende yttrar sig i träningsrädsla vilket alltså drar ner på motivationsivern. Jag är fortfarande lite rädd för att göra bort mig och inte leva upp till mina egna förväntingar att få in träningen som en naturlig del i vardagen. Eller kanske att jag inte skall prestera tillräckligt väl.

Och faktisk är jag lite rädd för att det skall vara jobbigt.

Så. Nu har jag sagt det. Jag tycker att det är jobbigt när det är jobbigt att träna. Jag gillar inte när pulsen maxar och andfåddheten gör att det nästan gör ont i luftrören. Jag har mycket lättare att stå ut med känslan av att pressa enskilda muskelgrupper så som man gör vid styrketräning, men ren konditionsträning får jag liksom.. nästan ångest av.

Jag har ju väldigt många trista skolgymnastikupplevelser i bagaget och jag tänker att de där minnena faktiskt har lagrats i kroppen. Att kroppen minns att sätta ihop fysisk ansträngning med känslor av otillräcklighet och misslyckande. Att inte bli utvald, att inte kvala in, att inte få vara med.

Vi snuddade lite vid ämnet igår, jag och Annika. Absolut ingen djupdykning, men vi berörde det dåliga självförtroendet och Annika sade något om att aktivt välja att det där var då och nu är nu. Att jag bestämmer själv vilka tankar som skall få styra mig. Och så näjmdroppade hon dessvärre Mia Törnblom som jag i ärlighetens namn har lite svårt för, men hursomhelst så kan jag inte annat än ge henne rätt.

Jag väljer.

Så imorse gick jag igenom det träningsprogram som Annika lade upp till mig och jag eftersom det är min första riktiga träningsdag tillät jag mig att mjukstarta:

Uppvärmning: 15 min cykling - andfåddhetstempo
Styrketräning (samtliga 15 rep x 2 set):
Framsida, lår
Baksida, lår
Sittande rodd
Axlar och skuldror
Bröstrygg
Biceps och triceps
Mage

Och så avslutade jag med tio sekunders "plankan". Inte mycket, men lite är bättre än inget.

Allt som allt 50 minuters morgonträning.
Känns bra.

Planen för nästa vecka ser ut som följer:
Måndag:
30 min powerwalk i Hagaparken
30 min styrka

Onsdag:
60 min powerwalk, Djurgården

Fredag:
20 min uppvärmning (cykel)
30 min styrka
10 min strech

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjohooooo vad du är duuuktig!!!!! Jag förstår precis vad du menar med träningsångest. Mitt problem är iof inte själva andfåddheten och så utan helt enkelt självkänslan att bege sig till ett ställe där "alla de där" är. De snygga, vältränade, fräscha osv osv.. Men visst är det väl ändå så att rätt många av dem inte hade varit så snygga och fräscha om de inte hade gjort just det som de gör.. tränar!
Så hur man än gör så måste man ta sig dit och ta sig igenom allt om man vill "kvala in" till "alla de där".. haha :) Men fy.. jag har mitt på inkommande. Har börjat förbereda mig för träningar på lokal from sept när jag börjat jobba. Tills dess så är det powerwalking som gäller. Har en perfekt raksträcka alt kuperad strandmark som är 3 km enkel väg. Så den kör jag nu tillsvidare.

Vad gäller vikten så närmar jag mig 79 med stormsteg!! Yiiihhahha!!

Kram Malena

Saring sa...

Härligt, Malena!!! Fantastiskt bra jobbat! Tjohooo!

Andrea sa...

Hej,

Jag har blivit så inspirerad och motiverad av din energi och styrka genom hela Cambridge resan att jag själv nu har hoppat på en egen "resa"...Minus 25kg ska bort =)
Börjar med 14 dagars renkur, sedan får jag se om jag överlevt ;-)hur jag går vidare.

Kom och hälsa på på min sida:
www.pavagmotmalvikten.blogspot.com

Tack för en kanon blogg.
Kram.