söndag 23 maj 2010

Och för egen del

Jo, man kan säga att jag min vana trogen tog ut mig totalt den där komborundan i måndags. Förutom nackspärren som envetet har hängt sig kvar, om än inte i nacken utan mellan skulderbladen, har jag alltså haft en sådan djävulsk träningsvärk att någon ytterligare träning varit utesluten.

Det är intressant det här. Jag försöker ju anamma den nya livsstilen lagom. Men det är svårt. Jag reflekterade under själva åttakilometraren att en så lång runda kanske är lite väl mycket för någon som aldrig sprungit tidigare. Men jag försvarade det med att jag ju faktiskt gick den största delen av rundan. Det var dock något som malde där i bakhuvudet och när jag kom till Djurgårdsbrunn var jag först på väg att svänga av till den kortare rundan. Det gjorde jag dock inte.

Så. Lärdom 1: sätt upp rimlig nivå och rimliga mål för träningen

Och När det gäller hinder för att komma igång med träningen verkar jag inte finna några gränser för allt som kan tänkas stå ivägen.
- Träningsskorna ger mig blåsor på fötterna
- Tejpen till fötterna för att undvika blåsor tog slut
- Tiden för att köpa nya skor tog slut
- Pengarna för att köpa nya träningsskor tog slut
- Orken för att köpa ny tejp tog slut
- Mina träningsbyxor är stora, sladdriga och tunga
- Pengar och tid för att köpa nya träningsbyxor tog slut
- Avsaknad av en rejäl sportbehå gör att det är obekvämt att motionera
- Tid och pengar till att köpa ny sportbehå tog slut

Ungefär så. Och det är inte ens särskilt sant. Jo, det att jag inte har några kläder eller skor som funkar för att motionerandet skall kännas bra saknas men visst tusan skulle jag kunna ta mig råd att köpa både löparbyxor och sportbehå. Skor som är lite mer kostsamt kan ju lätt skjutas fram till lönedag och med Compeed på fötterna kommer jag faktiskt undan blåsorna ur ett kortsiktigt perspektiv.

Så. Lärdom 2:
Sluta jiddra börja jogga!

Allvarligt talat. Snacka om pinsamma undanflykter. Så här ser planen för veckan ut:
Måndag och tisdag är jag i Polen med en tung arbetsbelastning så där kommer jag inte att välja träningen, det vet jag.
På onsdag ger jag mig av lite tidigare från jobbet och införskaffar träningskläder från Stadium på Kungsgatan där jag har ett presentkort. Därefter går jag tvärsöver gatan till Löplabbet och införskaffar ett par nya springskor. Klart och betart!  

Onsdag kväll: Djurgårdsrundan, 8 km (jo, jag kommer att fortsätta min vanliga runda men ändra intervallmetod)
Jag går nio minuter och joggar en minut. Går nio minuter och joggar en minut osv.
Fredag morgon: Som ovanstående
Söndag kväll: Som ovanstående

På måndag kommer Linas matkasse och veckomatsedeln ser ut som följer:

A Medel: Stor pannbiff med kokt potatis och knippmorötter
Kommentar: Skall addera till extra kokt broccoli


B Medel: Fläskfilé med dragonsås och klyftpotatis
Kommentar: Extra kokta grönsaker, ingen olja på klyftpotatisen

C Medel: Färsk gnocchi med ugnsbakade körsbärstomater, mozzarella och små svarta bönor
Kommentar: Fryser in den färska gnocchin och ersätter med fullkornspasta

D Snabb: Bulgursallad med rädisor, senap- och vitlöksdressing och rökt makrill.
Kommentar: Följer receptet

E Tuff: Dragonkryddade kycklingbullar med currysås, ris och kokta majskolvar
Kommentar: Byter ut riset mot matvete eller dylikt.

På tjänsteresan måndag och tisdag kör jag CK-soppa frukost och kvällsmat samt lunch på kontoret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha som målsättning att du kommer ut X antal gånger i veckan så du får in det som rutin först...snöra på dig dina nya joggingskor och ta på dig fin-träningskläderna...
Sedan om du joggar 1 min eller 2, går 5-9 min spelar mindre roll.
Att uppnå "Lagom" är att du ser till att komma ut som nummer 1. Nummer 2 att du tar dig igenom 8km rundan på ett eller annat sätt.
Sedan som sagt om du klarar att springa halva rundan är det galant, men om du går raskt är det minst lika bra om inte bättre som otränad.
Det viktigaste är att du kommer ut även om det tar emot...
Jag har som målsättning att gå varannan dag minst 4-5 km....F o m nästa vecka börjar utegympa på friskis som jag aldrig missar...2ggr i veckan. Det är helt ljuvligt att gympa ute i friska luften :)
Trevlig kväll!