söndag 17 augusti 2008

Fasbyte

Jag hade riktigt mycket ork i morse under cyklingen. Lite konstigt med tanke på att jag varit så trött tidigare. Jag var lite trög i starten så det blev inget personbästa vad gäller farten, men 1,7 mil blev det iallafall på en halvtimmes cykling.

Har nu(!) läst in mig på kolhydratfattiga dieter, vilket rivstarten hör till och jag är väl inte alltigenom såld på tanken att börja lukta aceton. Dessutom besväras jag av huvudvärk och lite lätt illamående utöver den där sega tröttheten.

Jag kommer därför att gå vidare till steg 2 - Nystart, i programmet och bl.a. addera lite baljväxter till kosten från och med idag. Jag känner helt enkelt att jag behöver orken. Särskilt nu då jag faktiskt är en sann tränerska!

Vågen visade 3,1 kg ner på två veckor. Det är en trevlig start på en lång vandring.

Jag vet att jag kommer att nå mitt mål. Ingenting och ingen kan hindra mig. Inte jag, inte någon, inte något. Jag vet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Blev du inte ens piggare under andra veckan? Jag kände mig som ett vrak första veckan, men sen mådde/mår jag som en prinsessa. Fast jag är inte militant och äter både morötter och en frukt om dagen. Det viktigaste är ju att man mår bra under tiden, så känn dig för! /Emma

Saring sa...

Jag mådde faktiskt sämre andra veckan än första.. Ja, jag skall känna mig för lite grand. Är samtidigt inte alls sugen på kolhydrater så kanske skall jag nöja mig med att äta en banan efter träning och någon haricot vertes här och där utan att för den skull börja mumsa fralla.

Ja.. Känna sig för är bra.

Och du, jag blir så glad av ditt pepp!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror inte alls att det är bra att gå in i någon sorts keton-stadie.

Innan sommaren läste jag en fysiologikurs, och då pratade vi en hel del om det där med kroppens försvar att börja tillverka ketoner. Det är ju ett försvar för att hjärnan inte ska bli förstörd och inträder vid sjukdomar som diabetes eller vid svår svält.

Jag kan inte tro på att det är särsklit nyttigt att frivilligt hamna där.

Så jag tycker att du är klok!

Lilla J sa...

Nope, precis som Kattmamman skriver så är det verkligen inte nyttigt för kroppen med ketoner, tvärt om faktiskt. Det är ju ett försvar och en riktig nödlösning som kroppen tar till och de där små ketonerna är suveräna på att bryta ner kroppen på olika sätt!

Så tycker också du gör helt rätt i att hoppa vidare till nästa fas direkt!

Anonym sa...

Och jag instämmer med föregående talare. När kroppen försätts i svält så kämpar kroppen för att hålla i varje uns näring som kommer in. Jag har arbetat med ätstörningar i många år och att känna en liten 13-åring lukta aceton var nog för mig. Idag visade vågen på minus 2,9 kg. Vi är så duktiga Sara. Snart ses, mejla mig snälla!
Kraaam Mariamamman