lördag 17 april 2010

Historisk tillbakablick och nya perspektiv

Jag skall nu tillåta mig en liten historisk tillbakablick.

Under min föräldraledighet 2006 mådde jag fantastiskt bra. Tillsammans med världsabästa barnet som var en pur fröjd att umgås med, promenerade jag 8 km fyra till fem dagar i veckan och med hjälp av viktväktarnas amningsprogram. I maj 2006 hade jag gått ner en hel del, men hade fortfarande en del kilon kvar innan målvikten. Som jag dessvärre aldrig nådde. Även om jag alldeles nästan tangerade den för ett kort och fint ögonblick.

Där i maj skrev jag ett inlägg i min dåvarande blogg som jag tycker fångar var den där surrealistiska känslan av att jag passar i, eller snartsnart passar i smålekar (läs storlek 38) istället för storlekar kommer ifrån. Hur långt från min självbild det har varit att till exempel ha tumstorlek 31. Vilken är en storlek som jag - med rätt jeansmodell, nog skulle kunna ha på mig idag. Så här skrev jag alltså i maj 2006:

2006-05-19
"Idag hände något revolutionerande. En milstolpe är nådd. Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig.

Jag provade jeans. Jo, i och för sig är detta i sig revolutionerande, men den verkliga orsaken till min eufori är denna;

Jag har nu lägre siffra i midjan än i benen. Ni fattar. Vilken grej, va.

Annars får jag lätt känslan av att vara den hopplösa kusinen från landet när jag entrar dessa moderna butikslokaler. Lokaler som för övrigt helt totalt saknar barnvagnsanpassning, eftersom det över huvud taget inte är tänkt att mammalevande 30+are skall handla där. Eftersom vi varken har pengar eller figur som passar i sammanhanget. Dessa småsmå übertrendiga butiker är befolkade av småsmå übertrendiga expediter som just slutat gymnasiet och växlar mellan att jobba i butik och att vara vj:s på MTV. Tror jag iallafall.

Och nej, JAG ÄR IIIIIINTE BITTER!!!!!!!!!!! Men det har hänt att jag på allvar fått för mig att de i den här typen av butiker installerat en våg under entrémattan tillsammans med ett tillhörande larmsystem som går igång så fort någon över femtio kilo entrar lokalen; OUIIIIIOUIIIIIOUIIII!!! VARNING VARNING, TJOCKIS I BUTIKEN, TJOCKIS I BUTIKEN!!!! Denna fantasi har alltså många gånger hållit mig ifrån att besöka ställena. Vem vill riskera att bli utsatt för ett sådant mottagande? Men idag var jag modig. Jag kände mig ganska fräääsch, så jag tänkte – vinna eller försvinna! Nu gäller det!

Så jag gick helt sonika in i en sån däringa modern jeanshandel. Det första jag gjorde var att gå fram till en liten pojke med typ storlek W22L32 och fråga ”Eh, jag skulle vilja prova jeans. ???”. No shit, Sherlock! Detta ÄR en jeansaffär. ”Ett par såna där” säger jag och pekar på ett par i skylten. Pojken tittar lite undrande och frågar ”Aha. Menar du Nudie?” ”Eh, nä. De dääär. Jag vet inte vad de heter för jag kan inte se vad det står på etiketten. ???” Pojken tittar något lite mer undrande och säger ”Aha. Du menar Denimbird.” Tystnad. ”Jaha.” svarar jag.

När detta mysterium väl är uppklarat kommer vi till nästa problem. Storleken. Eller jag skall väl säga småleken istället. Det visar sig nämligen att dessa jeans endast görs i smålekar. Smålekar upp till W31. VAD FAN?!! Ursäkta språket, men detta gör mig förbannad! W31 hade jag i sexan senast!!! Typ. Jag är 176 cm över havet och min kropp är i sina vackraste stunder ganska lik en dalkullas. I sina vackraste stunder inte alls någon tjock dalkulla, utan en fin och välsvarvad och möjligen också en något halvsladdrig men glad dalkulla.

Alltså ingen fånig W31 här minsann!!! Jag var väldigt nära att plötsligt låtsas att jag var en temperamentsfull italienska, häftigt slå ut med händerna och på bruten svenska skriiiika ”W31?!! W31?!! JAG SKRATTAR PÅ DIN W31!!!” Och därefter med dunder och brak lämna lokalen. Men det gjorde jag inte. Istället sa jag ”Aha.”

Så det blev för pojken till att börja leta. Leta efter ett par jeans till mammakullan med lite bredare rumpmått än medelkunden i butiken, samt med inte sådär vidarevärst jättemodern smak. ”Eh, jag gillar inte såna där smala” sa jag. Jag noterade hur pojken sneglade på mina fem år gamla Lee-jeans med lite boot-cut och han ansträngde sig på ett gentilt sätt att inte samtidigt höja på ögonbrynen. ”Då kanske ett par Levi´s skulle passa” sa han och tog fram ett par fula töntjeans med dragkedja. Men det gjorde de ju inte. Varken fysiskt eller mentalt.

Efter vad som i pojkens värld förmodligen kändes som en halv evighet stod så jag slutligen med ett par väldigt vanliga Lee på kroppen. Helt ocoola och fantastiskt vanliga Lee. Och de var visserligen aningensaningens för trånga, men storleken över var för stor och pojken tyckte att de satt heeelt rätt. Och jag kände mig sååå lycklig! Dels var jag lycklig därför att milstolpen var nådd utan att jag faktiskt var beredd på det; W33L34 stod det fantastiskt nog på den tydliga etiketten! Och dels var jag lycklig därför att det faktum att jag ändå tyckte att de var litelite för trånga gjorde att jag hade ett gott skäl att inte köpa dem och därmed slapp jag hamna i onåd hos min älskade make. För det är faktiskt så. Att även om det nu visat sig att jag har figuren så har jag INTE ekonomin. Så är det. Och jeansen var i sanningens namn inte heller speciellt snygga. Men jag kände mig snygg. Inte i jeansen, men i storleken.

Storleken som för mig var en smålek!

Men en sak kan jag tänka. Det kan inte vara roligt att jobba som lågavlönat butiksbiträde och ägna en halv evighet åt att med bibehållet mod försöka hitta ett par jeans åt en omodern och kräsen 30+are som slutligen lämnar butikslokalen med ett självbelåtet leende på läpparna utan att ha handlat så mycket som en benvärmare.

Hehe. Jag skrattar på dig, lilla biträde! Hehe."


Och jag inser att jag har vandrat en lång väg sedan jag skrev det där. Och jag inser att jag har en bit kvar innan perspektiven och den mer verklighetsanpassade självbilden är på plats - om det nu finns någon sådan.

Nej, jag är på intet sätt framme. Men jag har vandrat en lång väg och det är jag glad och stolt över. Och någonstans vet jag att den där glädjen och stoltheten; mitt eget erkännande, är avgörande för hur jag skall förvalta min nya kropp under resten av min livsresa. Att se och bekräfta min egen framgång. Det är svårt, stort och avgörande. Jag tänker att det är lite som för de där människorna som kommer med en gammal bronsbjörn till Antikrundan och får veta att det där föremålet som de haft hemma i hallen betingar ett värde av fyrahundratusen kronor. Det är inte bara fantastiskt underbart. Det är svindlande läskigt också. Betydligt mer står på spel. Hur dyrt blir det med försäkring. Hur skall den förvaras? Vågar vi ha den framme? Jo, den där bronsbjörnen blir ännu vackrare och glädjen och stoltheten vet liksom inga gränser, men samtidigt.. Allvaret blir också så oerhört mycket större.

Så tänker jag. Om mig själv och mitt nya stora som jag har framför mig. En lördagsförmiddag i soffan.

3 kommentarer:

Helga sa...

Jag kan inte hålla mig Saring. Ber på förhand om ursäkt och lovar och försäkrar att detta är uppriktigt och respektfullt menat.

Varför? Varför är storleken eller småleken så viktig? Varför 68 kilo? Varför storlek 40?

Missförstå mig inte. Jag tycker att din prestation är fantastisk och jag är inte så lite avundsjuk. Ur hälsosynpunkt, ur gilla-sig-själv-synpunkt har du utfört ett storverk och är värd applåder och stående ovationer.

Det jag inte fattar är att en så klok och förståndig vuxen kvinna som du dras med av de totalt sjuka ideal som finns i modevärlden. Men kanske missförstår jag dig? Besöket i jeansaffären är för mig surrealistiskt. Varför utsätta sig för detta?

När jag läser det du skriver får jag upplevelsen av att de sjuka idealen ändå vinner även för dig, och det gör mig lite sorgsen.

Alltså, vad jag menar är ungefär det här: att gå ner i vikt av hälsoskäl, att göra det för att kunna tycka om kroppen och självet, det förstår jag fullkomligt. Men när du skriver om hur viktigt det är för dig att komma ner till en viss siffra på vågen, komma i en viss jeansstorlek, då hänger jag inte med längre. Varför är det viktigt? Vill och kan du förklara?

Jag menar verkligen inte att på något sätt ta ifrån dig den välförtjänta glädje du känner över det du har åstadkommit. Tvärtom. Det jag skriver handlar antagligen mer om mig själv än om dig.

Men ändå. Det vore intressant att diskutera detta. Om du vill.

Maja Gräddnos sa...

Nu ska jag inte svara för Saring, jag ska bara göra min egen lilla reflektion angående det där med våg och kilon alternativt midjemått och jeansstorlekar.

Året efter att jag gifte mig, mellan sommaren 1999 och 2000 gick jag upp... några kilon. Baserat på klädstorlekar skulle jag tro att jag gick upp ungefär åtta kilo. På ett år. Jag tränade dans fem gånger i veckan, men jag åt också precis vad jag ville, stressade massor på jobbet och festade en hel del på helgerna.

Jag ägde ingen våg och jag mätte inte midjan.

Mitt resonemang var ungefär att vanlig mat blir man inte tjock av, jag tränar mycket och jag är värd god mat. Det är inte nyttigt att bli viktfixerad, tänkte jag. Tänkte jag som alltid varit smal, som alltid kunnat äta vad jag ville och som inte varit med om att kilon fastnat.

Och så plötsligt fastnade de, utan att jag tänkte på det. Jag bara köpte större kläder och valde att inte tänka på det. Jag tog inte tag i mig själv eftersom jag inte fick viktuppgången konkret och svart på vitt.

Det var först när jag några år senare för första gången bestämde mig för att gå ner i vikt som jag insåg vinsten av både våg och måttband. För mig blir allt så mycket enklare när det blir mätbart. Plötsligt får man resultat, man ser att man är på väg någonstans.

Numera vet jag också att när jag plötsligt "glömmer bort" att väga mig flera veckor på raken, då är detta ett bra tecken på att jag levt lite väl vidlyftigt. Om jag inte har stoppmärket i form av veckolig vägning eller favoritjeansen så är det lätt att en liten viktuppgång sticker iväg och blir flera kilo till. Bara för att man liksom släpper efter och blundar. Det är ingen fara att gå upp en storlek i jeans egentligen, men risken är, för mig, att det sticker iväg ett par storlekar till av bara farten. Och det är så mycket jobbigare att gå ner än att bara ligga kvar.

Vikten, måttet, klädstorleken är viktiga av den anledningen. För mig. Numera.

Kapybaran sa...

åh, jag vill också diskutera! Sorry Saring, att jag är med och kapar ditt kommentarsfält :)

För mig handlar det om att sätta mål. För jag kan inte äta "lagom", jag äter för mycket, jag lyssnar inte på mätt/hungrig-signaler och framförallt: jag kan inte se mig i spegeln och se något fint.
Jag måste ha ett konkret mål och känna tillfredsställelsen av att ha nått dit. Och då blir det en viktsiffra.
Som i sig kommer av ett par byxor som jag använder som måttstock. Men de ger mig ändå inte känslan av att ha åstadkommit något på samma sätt som "förut vägde jag 69, nu väger jag 62". Det är konkret, tydligt och något som jag kan ta på när jag inte litar på min tolkning av spegelbilden.

Jag förstår hur du tänker, Helga, men jag förstår också Sarings behov av en målsiffra.