fredag 29 januari 2010

Hemmadag och bortahelg

Just nu lever jag på en byggarbetsplats, med ett antal estniska hantverkare hantverkandes mer eller mindre överallt. Dottern är en sjukis vilket innebär att vi är förpassade till ett överbelamrat sovrum, lagar mat på en kokplatta och diskar i badkaret. Inte helt angenämt.

Hur som måste jag säga att det är ganska bekvämt att äta pulversoppa under rådande omständigheter. Skönt att slippa ställa till storkok liksom. Och skönt att inte behöva planera vad jag skall äta. En annan aspekt är att pizza och annan snabbmat ligger nära till hands för den som lever utan kök och bara det att slippa den utmaningen är.. skönt.

Ikväll skall vi fly till svärföräldrarna. Svärmor kan vara minst sagt.. intensiv och hennes behov av kontroll tycks mig outsinligt. För att värna om min egen sinnesro har jag därför just ringt och förberett dem på att jag äter medhavd soppa hela helgen. Nej, inte ens sallad. Nej, inte jordnötter heller. Nej, just det. Inget snacks. Nej, inte vin. Ja bordsvatten med och utan bubblor går bra. Och te.

Jag vet att det kommer att bli en miljon frågor om dieten. Får du verkligen inte ens äta lite sallad? Men sallad är ju nyttigt! Lite vin då? Och en miljon mer eller mindre oönskade kommentarer. Av typen Ja, att gå ner i vikt är ju ingen konst men det gäller ju att hålla det sedan också.

Men jag skall stålsätta mig. Och dra nytta av den trivsamma känsla av eufori som följer med ketonerna. Jag skall banne mig vara en exemplarisk svärdotter hela vägen och möta varenda fråga med ett svar i trevligt tonläge och varenda kommentar med ett överseende leende.

Planen är satt. Wish me luck..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Break a leg! :)

Saring sa...

Heeeej! Kul att "se" dig sötis!
Hoppas att vi träffs snart.
Kram!

Kapybaran sa...

håller alla tummarna!

Maja Gräddnos sa...

Jag har dessutom hört att i ansträngningen att vara en svärmorsdröm så förbränner man en helsikes massa extra.