lördag 23 januari 2010

Och en lite svårare insikt..

..är den, att om jag sätter min verkliga önskevikt på pränt, blir det också smärtsamt tydligt hur långt ifrån jag är. Hur många kilos övervikt jag faktiskt har skaffat mig. Om vi pratar skam, inte minst.

Att säga att jag vill gå ner 10-15 kg är inte alls lika skamfyllt som att säga att jag vill gå ner 25 kg. Att säga till mig själv och omgivningen att jag vill gå ner 25 kg är det samma som att säga Jag är en tjockis. Jag har tappat greppet. Jag är inte nöjd just nu.

Och det kan vara väldigt svårt och utelämnande. Naket. Oskyddat. Direkt plågsamt.

Eller ännu värre: Om jag har tröstat mig själv med mat och detta resulterat i att jag har gått upp 25 kg i vikt, då måste ju alla människor se att jag är en person som behöver tröst. Kan det bli mer utlämnande? Inte för mig. Tröst ger jag mig själv nämligen, i all hemlighet. Av lång och väl inarbetad tradition.

För jag vill ju uppfattas som en person som har kontroll. En självsäker person som sådär lite nonchalant vill tappa några trivselkilon..

Ni hör skammen väsa.

Men nu när jag hittat den, skammen alltså. Nu när jag hittat den kan jag ta tag i den och slänga iväg den. Nu är den fångad så nu kan jag kasta bort den. Men den är ganska tung, så det kan ta ett tag..

Det kan ta ett tag att byta ut skammen mot tröst. Och att hämta trösten från andra istället för från mat.

Men jag har en plan. Åtminstone. Och en förbannat stark vilja.

4 kommentarer:

Kapybaran sa...

har en massa ord till dig som kommentarer på både detta och det förra inlägget, men de kommer inte ut som de ska...
återkommer!

kram!

Anonym sa...

Tror att det är ett rätt sätt att skriva av sig den känsla du har. Du är ju då helt klart på rätt väg! Pepp kramar i massor! /Ella

Hoppet lever sa...

Jag förstår precis vad du menar med skam. Men du står över skammen för du GÖR något! Du väger mindre nu än du gjort, du är på väg åt rätt håll och du tar dig själv i kragen och pratar allvar med dig själv. Du är VÄRD att slippa må dåligt!

Strunta i de där olyckskorparna, antagligen sitter det folk och läser om dig och att du går neråt och så blir de avundsjuka för att du faktiskt GÖR någonting! *kram*

Heja dig!

Linn sa...

Hej!
Jag sitter nästan exakt i samma sits som dig. Till och med nästan på siffrorna. Jag är dock "bara" 171 kanske 172 cm lång och väger idag 88 kilo. Jag ska på mitt cambridge"möte" imorgon och drar igång med min rena kur på onsdag. Första målet är att klara 1 vecka sedan 2 och såvidare. Jag vill ner under 75 kilo närmare 70 gränsen men jag får se när jag slutar med cambridge. Funderar på att starta en blogg i samband med starten på onsdag. vi kanske kan följas åt! Grattis till din viktminskning. Bra kämpat.