söndag 7 februari 2010

Festkväll

Igår var det alltså det stora kalaset. Jag är med i ett musiksällskap som träffas på Den Gyldene Freden en gång om året i samband med Bellmans födelsedag. Temat är Supa, supera, spela och sjunga. Kanske inte helt förenligt med en cambridgekur kan tyckas och så är det ju.

Samtidigt. En gång om året är en gång om året och jag vill inte avstå från saker som gör mig lycklig på grund av att jag måste hålla en strikt diet. Så jag tänkte i termer av balans och långsiktighet och bestämde mig för en mellanvägsstrategi.

Tvångsmässigt förbands deltagarna att inmundiga följande meny:

Sill, strömming, potatis & lagrad ost i akvavit

Kryddstekt ankbröst, Shiitake svamp, brysselkål, päron & baconpotatispuré

Småländsk ostkaka, hemkokt sylt, vispad grädde



Så jag ringde dem och meddelade att jag behövde specialkost av hälsomässiga skäl (jojo!) och bad att få en huvudrätt istället för trerätters vilket de självklart inte kunde invända mot. Jag valde:

Ångad piggvar i bit, pepparrot, rödbetor, kapriskräm & brynt smör


Jag bestämde mig för att denna kväll räkna torrt, vitt vin som noll kalorier. Jag vet, det är ju inte alls sant, men en gång om året är en gång om året.

Jag följde planen till punkt och pricka. Smuttade på vitt vin och spelade fiol när de andra åt förrätt med öl och snaps, åt piggvar när de andra åt anka och höll mig till vitt vin när de andra åt ostkaka.

Idag är jag lite trött men väldigt nöjd. Jag höll mig till planen och nu är jag åter på banan utan tillstymmelse till ånger eller misslyckandekänslor.

Hurra!

1 kommentar:

Kapybaran sa...

åh, saring-raring, du är min idol!!
damn, vad du är duktig!!