måndag 22 februari 2010

Siffror - Nya tider

Jag körde till Viktklubben på lunchen för en veckovägning och här kommer så veckans siffror:

Invägning på Viktklubben den 4/1
Vikt: 91,0 kg
Midja: 105,5 cm
BMI: 29,4

Efter sju veckor
Vikt: 78,3 kg (- 12,7 kg)
Midja: 90 cm (-15,5 cm)
BMI: 25,2 (-4,2)

Jag har alltså gått ner 1,3 kg den senaste veckan och då har jag ändå gått ur Ren Kur i samband med konferensen i torsdags. Så jag är nöjd. Ytterligare 2 cm har dessutom försvunnit från midjan.

Men jag kommer nog att få vänja mig vid nya tider nu. I och med att jag väger mindre (sisådär tretton kilo mindre! Tjoho!) kommer viktnedgången med största sannolikhet att sakta ner lite. Hittills har jag gått ner nästan 2 kg i veckan men det är nog inte rimligt att tro att jag kommer att hålla det tempot fortsättningsvis. Jag tänker att jag skall ställa in mig på att vågen visar -1 kg/vecka i fortsättningen, så blir jag bara glad om det blir mer än så.

Hittade förresten en gammal lapp i vår garderob med badrumsgrejor i helgen. Där hade jag skrivit upp mätresultat från augusti 2009. Från augusti till januari lyckades jag gå upp 5 kg, men självklart var jag ändå tvungen att jämföra augustisiffrorna med dagens verklighet, varför jag raskt plockade fram måttbandet:

Mätresultat                         17/8 2009
Överarm                                33,5
Byst                                      105,5
Midja (smalaste stället)       95
Mage (tjockaste stället)      115
Stuss                                     113,5
Lår                                        112

Mätresultat                         20/2 2010
Överarm                                30 (-3,5)
Byst                                       97 (-11,5)
Midja (smalaste stället)        87,5 (-7,5)
Mage (tjockaste stället)      103,5 (-11,5)
Stuss                                    108 (-5,5)
Lår                                       103 (-9)

Helt klart upplyftande siffror!

Och min fokuserade vandring fortsätter. Nu endast tio pannor kvar till viktmål - tjohoo!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till jättefina resultat! Jag har själv gått hos Lena och kört Cambridge för ett år sen, gick då ner 25 kg och det har jag hållt i ett år. Jag är jättestolt över att jag har lyckats hålla vikten, det känns som jag har en perfekt balans mellan mat och motion och ibland unnar jag mig ngt gott.
Jag har fortfarande ca 10-15 kg att gå ner och de sitter tyvärr fast rätt envist därför har jag startat med en ny Cambridgekur nu, ett år senare. (Jag ser det inte som något av och på mirakel man kan ta till om man har frossat, det känns väldigt genomtänkt eftersom jag kan hålla vikten för egen maskin men tyvärr klarar jag inte att gå ner själv.)

Tycker att Cambridge är fantasktiskt! Känner mig pigg och glad, vaknar utvilad och orkar hålla mig uppe på kvällarna med ny energi. Jag bakar och fixar till familjen och känner inget sug efter nåt sött.
Supemotiverad blir man av att se snabab resultat också.

Kämpa på!

Saring sa...

Hej! Så glad jag blir av att läsa hur bra det gått för dig och tack för peppningen! Jag håller med dig, känner också att det här är helt rätt metod för mig. Massor av lycka till och varmt välkommen att kika in och kommentera och uppdatera!

Hejja hejja!

emma sa...

Åhhh.. grattis!! Gud vad duktig du är.. vill åxå gå ner.. har ca 15-20 kg jag vill bli av med.. men motivationen är inte på topp.. viljan är sååå STOR men det är sjukt svårt att motstå allt gott tycker jag.. snart åär det sommar och som det känns nu kommer jag vara lika fet å ledsen på mig sj i år igen då ja ej kommer lyckas.. men ska kämpa på. Tips på hur man håller ut?
kolla gärna min blogg!
http://emmaisabellavictoria.blogg.se

emma

Anonym sa...

För fem år sedan bestämde jag mig för att jag måste bli av med en massa kilon. Det har jag aldrig fått för mig innan. Sagt och gjort, ett mycket känslomässigt beslut. Googlade och kom fram till att Cambridge skulle passa mig. Dels för att jag prövat ett gym, där jag, för det första inte passade in (alla var ju muskulösa och såg anorektiska ut) och för det andra orkade jag inte bära runt min stora kropp som man förväntade sig. Andra anledningen till att jag tänkte att det skulle passa mig var att jag behövde se en snabb början på nedgång annars var jag rädd att tröttna. Jag gick ner 35 kg på 3-4 månader och nur har jag ätit upp mig 6 kg. Jag börjar igen. Tycker absolut att det är en bra-början till riktigt överviktiga då man ändrar tänket under tiden man får se resultat. Så jag önskar både dig och mig lycka till med nedgången.