måndag 22 mars 2010

Siffror - bra val

Invägning på Viktklubben den 4/1
Vikt: 91,0 kg
Midja: 105,5 cm
BMI: 29,4
Kilo till målvikt: 23

Efter 11 veckors Cambridgekur
Vikt: 74,2 (-16,8 kg)
Midja: 89 (-16,5 cm)
BMI: 24 (-5,4)
Kilo till målvikt: 6,2

Vågen på Viktklubben visade alltså på 74,2 kg, d v s exakt 3 kg mindre än för tre veckor sedan. Så något rätt måste jag göra. Ett kilo i veckan är ett resultat som jag är jättenöjd med och vägen till viktmålet blir verkligen kortare och kortare.

Midjemåttet har mer eller mindre stått stilla och det glädjeresultat jag själv mätte fram à 86,5 cm var nog dessvärre ett resultat av för högt satt måttband.. Å andra sidan följer jag verkligen teorin om en centimeter mindre i midjan per förlorat kilo på vågen. Så detta stämmer nog. En bit kvar med andra ord.

Det var en riktigt användbar rådgivning hos Lena idag. Vi pratade om det här med att jag tycker att det är så svårt att köra kombinerad kur, att jag finner det svårt att motivera för mig själv varför jag skall gå ner ett kilo i veckan eller till och med mindre, när jag skulle kunna gå ner det dubbla. Vi pratade om svårigheterna jag ser i att balansera; att det är så mycket enklare och mer effektivt för mig att förhålla mig till de strikta ramar som Ren kur innebär.

Och Lenas uppfattning var smärtsamt tydlig. Jag skall hålla mig till min ursprungliga plan och fortsätta kombinerad kur fram till och med påsken, därefter två veckors Ren kur för att upprätthålla motivationen och så ta de sista kilona med kombinerad kur innan jag går över till hålla-vikten-programmet i minst tre månader.

Jag skall alltså inte ta genvägen med Ren kur redan nu eftersom det är just den här balansgången som jag måste lära mig hantera. Säger Lena. Och hon har förstås rätt. Det är balansen jag måste öva på. Att inte rusa fram utan gå mer långsamt framåt så att jag ger mig själv utrymme att ta in det fantastiska som faktiskt sker. Ta in att jag förändras, på insidan och utsidan. Balans. Reflektion.

Så. Jag fortsätter med kombinerad kur ytterligare två veckor.

Sex kilo kvar. Wow!

3 kommentarer:

Hoppet lever sa...

Alldeles strålande! Bara sex kilo kvar nu! Kämpa på med kombinerat, det är nog helt rätt att lära sig balansen nu, för annars blir det bara jobbigare sen.

Sara sa...

Yay!

RosaMilton sa...

Hon verkar klok! Det är ju bara 6 kilo kvar, INGENTING! Att gå ner 1 kg i veckan är ju för tusan galet bra!