onsdag 24 mars 2010

Spontangryta på en höft

Det blev spontangryta på en höft ikväll. Så här gör man den. Tydligen. Den liksom bara blev:

Av en händelse hittade jag 750 gr benfri lammstek i kylen vilken delades i småbitar och saltades. Bitarna frästes tillsammans med två grovt hackade gula lökar i en emaljerad stekgryta à la farmor. 2 klyftor vitlök adderades och ungefär en liter vatten hälldes över. Så petade jag i två buljongtärningar och två lagerblad och tre sådana däringa krossade tomater på tetra. Kokakokakoka i ungefär en timme. Så hittade jag en öppnad flaska vitt vin i kylen och då hällde jag i kanske tre deciliter av det och hällde upp ett glas åt mig själv samtidigt. Minsann! Den sista snutten ledsen halvfärsk timjan knycklades ner i grytan, så kokakoka i kanske ytterligare en halvtimme medan jag fixade lite matVETE i en kastrull vid sidan om. När den var färdigkokt slängdes denna ner i själva grytan. Slutligen slängde jag även i innehållet från tre småburkar stora, vita bönor samt en rejäl näve haricots vertes. Koka i tio minuter till och så låta vila en kvart.

I kylen fann jag dessutom en burk laktosfri lättcrème fraiche som jag smaksatte med en klyfta vitlök och lite flingsalt.

Grytan lades upp på tallrikar och garnerades så med lite vitlökscrème fraiche.

GOTT!

2 kommentarer:

Hoppet Lever sa...

Lät ju alldeles förskräckligt gott! Blev lite avis, har ingen stekgryta men har många gånger tänkt skaffa en. Kanske ska ta och göra det? :)

Saring sa...

Klart du skall! Stekgryta is da shit :-)